IKUT MENGIKUTI

Isnin, 13 Jun 2011

MUDAH MENANAM KANGKUNG

Sesuai dengan arus pemodenan....penggunaan cangkul tidak lagi praktikal....walaupun penanaman secara kecil-kecilan......penggunaan jentera pembajak lebih mudah dan menjimatkan tenaga serta masa........penggunaan jentera juga boleh menaikkan semangat kita sentiasa rajin walaupun bertanam untuk suka-suka.....makan sendiri..........kita tanam kangkung harini......o.k...........
Mini pembajak berkuasa kuda 6.5 h/p digerakkan oleh petrol,mudah dikendalikan, mempunyai gear depan dan belakang sesuai untuk menghancurkan ketulan tanah. Jentera ini juga penulis gunakan untuk menggaul baja khususnya baja najis haiwan. Anak-anak .......biasalah kalau hari tak sekolah penulis akan kejutkan awal pagi untuk membantu kerja-kerja penanaman ini...
tapi, penulis sentiasa memantau pergerakan mereka,mengendalikan jentera memerlukan tumpuan.....risau juga takut mereka bergurau sesama mereka. Mata rotor memang tajam serta ligat berputar pastikan kaki dijarakkan ............adik2 yang lain jangan cuba-cuba berdiri dihadapan.........
Jentera ini boleh juga melakukan aksi rempit....JOM... kita merempit sambil tanam kangkung...ada juga faedahnya.......
Setelah kerja menggemburkan tanah selesai mata rotor haruslah ditanggalkan.....dan diganti pula dengan tayar getah.....untuk keselesaan membawa pulang ke setor......lagipun mata rotor boleh menganggu tanaman lain disekitar kebun......
Mata rotor perlu disimpan dengan segera.....dikuatiri di kebas ........oleh mereka yang tidak bertanggungjawab...........untuk besi terpakai rm1.50 1kg.........ada nilai jika ditimbang sukat......
jadi kalau sayang besi mata rotor tu........simpan elok elok......he..he...he..
Kangkung hidup subur.....lepaslah dari membeli..........
p/s....hari ni goreng kangkung......esok sayur kangkung....lusa..??..........celor kangkung.....

12 ulasan:

Siti Aziz berkata...

mcm mcm boleh buat dengan kangkung nie.... tak susah2 nak memebeli dah...

Zie berkata...

seram gok seposen tengok gigi dia macam gitu..

Adry@Daun berkata...

Bestnye ada tnh kebun luas mcm ni. Blh tnm mcm2 jnis pkk dn sayuran. Ada kubota tu lg sng kerja menggembur tnh. Kangkung kat sini mhl hrganya berbanding tnh besar.

zul permatang badak berkata...

siti aziz...
ya....sentiasa segar dari belakang rumah.....

zul permatang badak berkata...

zie...
gerung tengok mater mesin tu berputor...jangang duk dekat....
lerni...zamaang dah modeng,kiter kener ikut aruh pemodenang....belia2 kiter kener suruh tanang sayur cara modeng baru mereka smangat......ker.. guaner..?

zul permatang badak berkata...

Adry...
gitulah ambo kalu puah main ternet.....jemu duk hadap skerin...
ambo gi start mugo...mesin tu....
sekurang-kurangnya boleh lepah tension.....

OhMyLord berkata...

pokok apa yg xde buah?

zul permatang badak berkata...

oh my lord...
teka ke tu.....
cuba jawab ya.....
pokok tebu.....he..he..

betul...???....

KELI OH KELI berkata...

memang pokok kangkung ni menjadi kat tempat saya...kalau biaq...boleh penuh kolam....")

zul permatang badak berkata...

keli oh keli..
kaangkung paya, kangkung lombong.kangkung kolam.....kangkung air,.....lagi dipotong lagilah subur.....
batang pun besaq2....itu yg sedap goreng kicap......

sayangsayangibu berkata...

subur sungguh, seronok tengok

zul permatang badak berkata...

sayangsayangibu....
itulah seronok tanam kangkung ni....
kena baja najis ayam.......uh, hijau je........
lepas juga lah dari membeli.....
sekarang ni,barang semua mahal....

kalau sayur ni kita tanam....kita cuma beli ikan je.....lebih makan tu.... ada jual kat jiran2....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...