IKUT MENGIKUTI

Isnin, 20 Jun 2011

DAUN POKOK CILI MENJADI KERINTING

Semangat untuk menaman cili mungkin menjadi pudar jika serangan hama merah atau hamama berterusan.Ramai diantara menjadi gusar serta putus asa melihat pokok cili begitu subur tapi tiba-tiba daun menjadi kerinting dan bergulung.Hama merah atau nama saintifik Tetranychus Urticare Famili Tetranychidae, hamama perosak boleh menyebabkan daun menjadi kerinting, menggelembung serta keras.Hama sememangnya gemar bersarang dan tinggal dibawah daun.
Penulis memetik dua tangkai daun yang telah diserang hamama untuk menunjukkan pada pembekal ubatan pertanian berhampiran memaklumkan serangan hanya berlaku pada daun dan bukan pada akar. Rumit menanam cili kerana adakalanya serangan boleh berlaku pada bahagian akar menyebabkan pokok cili menjadi layu dan gagal untuk menerbitkan tunas baru.
Setelah berbincang, meneliti tahap serangan penulis disyorkan menggunakan racun serangga berjenama Mitac Ec , keluaran jenama terkenal BAYER. Terkedu juga penulis melihat melihat harga yang tertera.....ialah harga hanya untuk 1 liter, tapi kerana minat serta ingin melihat hasil usaha....menjadi, penulis memberanikan diri mencuba. Bagi penulis memang bercucuk tanam ni
memerlukan perbalanjaan yang besar jika kita ingin melihat natijah kejayaannya. Bertanam untuk suka-suka tapi kalau ia gagal, mungkin kita kecewa. Apa salahnya kita berhabis , untuk
mencuba sesuatu yang baru.......
Sukatan, satu tudung Mitac....untuk 3liter air atau lebihkan air hingga 4 liter, untuk semburan pada daun serta batang pokok.......
Boleh juga untuk terung serta tanaman lain......yang membabitkan kutu.....selang 3 atau 4 hari, semburan..........barulah dipugut hasil .........jika hujan turun.......lebih baik kerana basuhan air hujan secara otomatik membilas sisa racun..........
Cili ini bernasib baik kerana ia tidak diserang kutu hamama..........dan ia tidak disembur racun serangga. Untuk persediaan serangan serangga..........penulis syorkan Mitac..........

16 ulasan:

ibuintan berkata...

tu racun untuk kulat daun ke?

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Masa saya tnm pkk cili hijau besar, tdpt 3 serangan drp serangga perosak. Teritip, koya (spt dlm foto) dan bena perang. Dua serangan ptama saya kwl dgn kwln biologi. Bila bena perang myerang, kwln biologi dh tak blh pakai, hbis daun pkk cili jd layu dn mengering...lps tu mati.

zul permatang badak berkata...

ibuintan..
ya racun untuk kawalan penyakit daun cili,dimana pokok cili sering menjadi kerinting disebabkan Hamama atau Hama merah yg sering bertelur dan beranak pinak pada daun pokok cili.

zul permatang badak berkata...

Adry..
Saya pernah mencuba dengan menyembur cecair serai wangi dan juga campuran jus bawang putih tapi gagal.

pernah juga menabur hampas kelapa pun gagal juga.....

masaalah cili memang sukar mencari penyelesaiannya.....apalagi bila melibatkan kos pengurusan yg tinggi....

ada benarnya belia2 tidak berminat untuk menceburi bidang pertanian khususnya tanaman cili......hanya mereka yg cekal masih bertahan.

harga pasaran untuk cili kg memang tinggi boleh mencapai 20 ringgit 1kg.

Temuk berkata...

Wow, RM75 seliter? Kalau digunakan utk beli cilinya memang tahan berbulan-bulan. Tapi, betullah tu, kita nak cuba uji keberkesanannya, kenalah beli walau mahal. Mungkin dalam entri akan datang sdr Zul boleh ceritakan kesan racun tu. Hairan juga saya, si perosak tu ada di macam-macam pokok. Dulu pokok gooseberry saya lebat dengan si perosak tu. Baru nak cuba semburan serai wangi (dah beli!), rupa-rupanya tak ok, ya? Cuba jugalah nanti.

zul permatang badak berkata...

Cikgu Temuk..
rumit menanam cili,sebenarnya kuman dari awal penanaman lagi telah mula meresap didalam media... jadi tanah atau pasir perlu dijemur atau semburan fungus perlu dilakukan.....

cara terbaik tanah perlu dibakar....tapi elakkan campuran bahan pelastik kerana pelastik mengadungi kimia.....

Perlu dingat tanah bakar ditempat pembuangan sampah tidak sesuai sebagai media tanaman kerana mengandungi bahan kimia, ia boleh menganggu tumbesaran pokok......jumpa lagi.......

HAFIZAL berkata...

nie tokey kebun sayur ker...

zul permatang badak berkata...

Hafizal....
tak lah....mengisi masa lapang, lagipun ada tanah kosong, dari terbiar baik diusahakan.......

itupun setelah jemu berinternet dan berblog.....

Tanpa Nama berkata...

Saya ada cara yg lbh murah dan Berkesan

zaidi berkata...

Tuan2 sekalian jika berminat untuk mencuba dan memastikan tanaman cili anda menjadi dan pokok anda tidak diserang penyakit boleh hubungi saya kerana sya ada cara yg agak murah tetapi insyallah berkesan dan anda akan amat berpuas hati.sila hubungi saya jika singing mencuba.selamat bercucuk tanam.

zaidi berkata...

En temuk sy ada cara yg lbh murah dan amat berkesan..Kalau mmahu mencuba bole hubungi saya.

Amrin Aziz berkata...

Tlg bgtau mcmana caranya en.zaidi,saya pun tanam cili jugak ni

Amrin Aziz berkata...

Tlg bgtau mcmana caranya en.zaidi,saya pun tanam cili jugak ni

Tanpa Nama berkata...

Boleh lihat blog saya di cilibijakshop saya boleh bantu

Tanpa Nama berkata...

salam. Macam mana nak elak daripada serangan hama? Kalau dah diserang kena buang terus pokok tu atau masih boleh diselamatkan lagi?

Tanpa Nama berkata...

Salam semua, pokok lada yang telah terkena serangan hama boleh di rawat tanpa perlu cabut atau buang saya ada ubat kerinting yang boleh membantu tuan. Sila lawat cilibijakshop.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...