IKUT MENGIKUTI

Jumaat, 17 Jun 2011

KEREPEK PISANG

Antara pisang yang sesuai untuk membuat kerepek..........pisang nangka...pastikan buah betul-betul tua agar senang untuk mengupas........untuk mengelakkan tangan terkena getah pisang disarankan memakai sarung tangan.......
Pisang tanduk........hirisan dilakukan secara melintang atau disagat condong..........
Pisang empat puluh hari......tapi penat sikit untuk mengupas sebab bentuk fizikalnya yang kecil.....tapi dari membazir,elok disagat.........
Pisang-pisang yang telah dikupas kulit bersedia untuk disagat....
Terus kedalam minyak yang panas......berserta sukatan air garam......
Tahap kegaringan perlu diawasi agar .......warna kekuningan sama rata.......
Kedalam kotak simpanan.....menunggu kadar kepanasan menurun......
Dibungkus dalam beg pelastik.......dan dikemaskan menggunakan pengemas eletrik...................
boleh lah nak pergi berniaga........kalau rajin tapi kalau malas makan sendiri je.......he...he.....

21 ulasan:

cucu umie berkata...

umi ayie berniaga kerepek lol..hehe setiap hari goreng kerepek nie and gunakan pisan tanduk..

zul permatang badak berkata...

cucu umie...
bermula dari kerepek pisang mungkin satu hari nanti cucu umie akan bergerak lebih jauh....menjadi ahli koperat yg berjaya.....
langkah pertama sudah bermula.......
sukses......

sayangsayangibu berkata...

makan sendirilah sambil menonton tv
tak sedar je dah habissss...

Zie berkata...

ade jiran zie hok dok ujung nun wak bisnes kepek pisang ni..letok gula halus..owoh..sedap ngatttt...wehi sungguh kepek pisang manis..heheh

zul permatang badak berkata...

sayangsayangibu...
he..he...eh....kalau 2...3...tandan tak akan habis makan nonton tv.....

bawa pergi dekat ceramah atau perjumpaan kaum ibu.......sekejap jee.....tak cukup....
pisang sendiri jual murah2...bu...

kita orang susah bu....nak kan duit begitu lah....kena usha....

zul permatang badak berkata...

zie..
kepek pisang ni..buleh wat belaker, kalu nok hok manih kiter sira nnga gula di jadi belengah......
kalu nok super hok zie khabor tu...memang kener tabur guler aluh....dia kering...

tapi hok sayer wat ni jenih masin...tapi garang kener buh dlm minyok.....
ser lagi minyok jenih berkualiti....bukang hok dalang supik.......

syrupmasin berkata...

kerepek pisang yg manis2 sedap :)

zul permatang badak berkata...

syrupmasin...
ya.....yang manis lagi sedap...banyak kerja kena gaul air gula......

kpah k-poh berkata...

sebenarnya memang suka makanan mcm ni...tapi..sejak geraham dah tinggal gusi..kena ler beringat2 bila makan..Hmmmm...

zul permatang badak berkata...

kpah kpoh...
kelepek ni pohu jah......pisang kelat lego.....

sha my heart berkata...

Wah, sedap la tu..
dah teringin nak makan kerepek pisang.

teringin nak makan pisang la.. pisang goreng, cekodok pisang, kerepek pisang, serawa pisang, kek pisang.. oh, segala2nya pisang..

Temuk berkata...

Saya pantang kerepek pisang ni... pantang jumpa. Alahai, yg baru digoreng tentulah lebih kuat bunyi krrup-krrupnya dan lebih hebat rasa lazatnya. Insya-Allah satu hari sdra Zul boleh menjadi pengeluar kerepek pisang terkenal. Salam bahagia.

nyanyisunyi berkata...

selain buat kerepek sy paling suka pisang nangka dibuat pengat..letak sagu biji@mata ikan sikit...sedapppp..

p/s selamat hari bapa.muga jadi bapa mithali.

zul permatang badak berkata...

sha my heart..
ada satu lagi.......pisang salai...

zul permatang badak berkata...

cikgu Temuk...
jadi pengeluar?....tak ada lah...cuma
bila pisang tua serentak ,risau juga nanti masak, siapalah nak makan.......
jadi kalau dibuat kerepek ada juga aktiviti masa lapang....lagipun my-org rumah pernah menyertai bengkel makanan ringan anjuran risda......pengalaman tu adalah sikit2...

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu...,
Pisang2 yg dlm ni semua sy tnm kat sini. Pisang 40 hr kat sini org panggil pisang mantan. pisang kapal yg dlm n3 sy sblm ni dh msk kedua2 tndn serentak. Sedap juga rasanya....mcm pisang bunga..hehe.. Sapa yg tukang goreng kerepek tu?? Kalau nk bg rasa masin, org buh garam waktu mana ye? Cikgu pernah dgr pisang ripi?? Biasanya org guna pisang kapas utk buat pisang ripi ni? Sy pn penah buat dulu...masa bdk2.

Adry@Daun berkata...

Ada pengusaha kerepek pisang di Selangor yg jd jutawan dgn menghasilkn kerepek pisang shj. Beliau bermula dr bawah...dn naik dr satu tangga ke tangga yg lbh tinggi.

zul permatang badak berkata...

Nyanyisunyi..
pengat pisang/isi sagu biji....
sagu lebih ledap...kuah pun lebih pekat....
oh..ya......
hari bapa..
lupa saya nak buat sajak.....
sukses selalu...t/kasih..

ibuintan berkata...

bestnya kerepek pisang.... suka sangat tak kira apa jenis pisang

zul permatang badak berkata...

Adry..
berkenaan kerepek pisang yang nak dibuat masin...
buh garam masa nak dibalik -balikan.....kucar hingga jeliro.....
deruman air garam....berderau dlm minyak panas....hehe....he..

keadaan pisang masa tu ....dah ada sedikit garing....jadi balik-balikan pisang tu.....buh air garam....

selamat mencuba....

ada kursus....elok gi kursus untuk
buat perusahaan, juga diberi sijil.........slmt maju jaya.....

zul permatang badak berkata...

ibu intan..
sedap...kerepek pisang..
time nak raya....haa....sibuk goreng...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...