IKUT MENGIKUTI

Rabu, 27 Julai 2011

BUNGA CEMPAKA PUTIH

Dua tahun yang lalu penulis beli pokok bunga ni dikedai bunga,juru jual memaklumkan ia nya pokok bunga kenanga. Pembajaan yang cukup ,melakukan pembersihan rumpai serapi mungkin membuatkan pokok kenanga ini membesar begitu cepat. Pada ketinggian kurang dari dua meter , diam tak diam sudah mengeluarkan bunga.
Cuma penulis kadang2 tu terbuku dihati, mengapa kelopak bunga kenanga ni, keras dan bewarna putih,mudah pula gugur.............Sepatut bunga kenanga bewarna hijau lembut berbau menusuk hidung, sebaliknya bunga kenanga yang penulis tanam ni baunya harum lembut dan tidak memeningkan kepala.......ada berapa jeniskah bunga kenanga ni.......
Baunya lebih kuat pada waktu senja untuk menarik serangga pendebungaan yang aktif pada waktu malam. Dan waktu senja itulah.........ada pelbagai tanggapan ,meremangkan bulu roma
dan janganlah fikir yang bukan2 bila terhidu wangian diwaktu malam,kita mungkin sedang melewati pokok kenanga ,kepunyaan jiran


P/S....Memang saya tersilap beli anak pokok....ialah masa beli pokok ni kecil sangat.....setelah dijelaskan oleh saudara Adry dari DEDAUN ALAM.....pokok berbau harum lembut dalam entri ni ....pokok cempaka putih... tapi bila malam hari baunya menyeramkan juga........

9 ulasan:

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Rasanya itu bkn bunga kenanga tp dr spesis cempaka. Byk di tnm sbg pkk hiasan tepi jln dr Tanah Merah ke Kota Bharu. Datuk sy pn da tnm pkk ni dpn rmh. Kalau kenanga, ciri bunga berlainan.. kelopak bunga berjuntai ke bawah, warna kuning dn berbau harum. Cikgu blh tgk info kenanga dlm blog saya.

zul permatang badak berkata...

Adry....
haaa....itu yg tak puas hati,masa beli pokok seakan sama.....terkeliru, saya ingat sijurujual pun tak kenal.....

tapi...baunya harum juga...sayang nak buang,
anak benih ari tu beli rm8.00 satu pokok.......

Adry@Daun berkata...

Kalau tgk bunga, ia adalah cempaka putih atau michelia alba. Bunga mmg wangi dn berbau lembut. Kenanga berbau wangi tp agk kuat. Bunga kenanga thn lama, bunga cempaka ni mdh kering. Daun pkk ada skt perbezaan..urat daun pkk kenanga lbh jelas, daun wrna gelap skt bbanding pkk cempaka ni.

sayangsayangibu berkata...

sya ada kenangan bunga kenanga ni, gatal p punggut masa duk di s.alam dulu sbb banyak tanam tepi tepi jalan kan,
lepas dapat agak seplastik rokrak tu
masuk semua bunga dalam kolah air
kira macam mandi bunga

nak tahu apajadi?

nanti sya buat en3 ye...

tp memang menyeramkan

Melati Qistyna's Mummy berkata...

kalau yg kaler ijau2 pucat, kelopak nye keras tu, bunga ape yer, dulu mak kata bunga cempaka kel*** [agak sensitif].....


ada x bunga melati di tanam di rumah en zul? :P

zul permatang badak berkata...

sayang2ibu...
ngapa pi masuk bunga tu dlm kolah....
malam2 ha...seriau, fikir yg bukan2...

zul permatang badak berkata...

Melati qistina mummy..
bunga cempaka apa?.....yg sensitif tu....
bunga melati?......belum tanam....

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Tah, Mak kata bunga cempaka ke**ng.....

Sila tnm bunga melati ye, nanti klau dh Ada bunga, nk tunjuk kt anak.....keh3x

wan haslinda wan hasan berkata...

Pokok cempaka kat rmh saya dah tinggi pd saya tp frust jgk tunggu punya tunggu tak berbunga2 jgk..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...