IKUT MENGIKUTI

Khamis, 14 Julai 2011

SUKUN

Sukun atau nama inggerisnya breadfruit hampir semua orang mengenalinya. Tidak asing lagi bagi kita dengan cekodok sukun,sukun goreng,sira sukun maupun pengat sukun. Ada juga mereka mengolah menjadikan makanan ringan,kerepek sukun.

Buah yang seakan akan sama dengan ubi-ubian ini ada kemungkinan akan ditanam secara ladang dan juga ada ura-ura dijadikan makanan harian kita. Pemerosesan khusus menjadikan sukun bahan untuk membuat roti. Jadi tak perlulah kita bergantung pada nasi semata- mata.
Kita makan sukun goreng pun kenyang..........jadi apa salahnya kita tinggalkan nasi.......boleh ke?

Pokok sukun mengambil masa lima hingga tujuh tahun untuk berbuah dan terus berbuah hingga umur lima puluh tahun.........wow lama berbuah......

5 ulasan:

sayangsayangibu berkata...

kata orang sukun ni 'angin' ia ke ye?

anak anak sya suka kalau goreng sukun sebesar jari, salut tepung letak rempah kari dan buat sambal kicap
selesai sebiji

zul permatang badak berkata...

Sayang2ibu....
ooo gitu...salut tepung/letak kari...kemudian goreng, tentu lebih sedap dari kentang........

jadi macam kenturcky.....goreng berempah.......aii sedap...nak cuba...
makan sambil hadap tv.......beli kentang kan mahal..........

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Saya suka mkn sukun goreng.. Tak penah mkn cekodok sukun. Resepi bari drp Sya tu..nmpk mcm best kalau cuba. Cuma yg x bestnya, kat sini amt pyh nk jmpa buah atau pkk sukun...Tak popular kat sini. Tak penah jmpa org jual pn..

sayangsayangibu berkata...

adry kena pindah duduk di k.langat ni, boleh di katakan memana je ada pokok tu, buah banyak kalau musim buahnya
kadang jiran bagi sebiji, tak termakan jugak.
di sini produk iks pun buat kerepek sukun tu.

zul permatang badak berkata...

Adry......

Sayang-sayang ibu....

Saya pun hari tu jiran yang bagi....terus buat pengat,.....sedap,tapi pokok sukun ni besar,itu yang rasa malas nak tanam......lagipun buahnya kalau dah banyak tak ada harga...............kalau tanam durian......lagi untung....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...