IKUT MENGIKUTI

Jumaat, 1 Julai 2011

NANGKA MADU

Buah nangka........sedap juga dibuah pengat.........kalau buah putik kami sayur lemak putih atau buat kerabu. Paling ringkas celor cicah budu..................
Jaga2 daun nangka............kalau kawasan tak berpagar ada yang sangat gembira.....sikambing
Serangan sikambing boleh menyebabkan pokok nangka menjadi gondol........tinggal ranting....dan yang paling parah tuan punya nangka madu...................terduduk kecewa.............
sukarnya untuk bermula.................hilangnya sekelip mata.........

7 ulasan:

nyanyisunyi berkata...

first time sy makan bubur nangka..rasa pelik juga sebab tk pernah makan sebelum ni... tp memang sedap pun..campur pulak dgn jagung...

zul permatang badak berkata...

Nnyanyisunyi...........
best sangat............bubur nangka ni.,arwah mak pernah buat aiskerim....sedap. Angkut je dlm peti ais.......

Acik Erna berkata...

assalam zul selain buat pengat..agar agar nangka pun sedap..

zul permatang badak berkata...

Acik Erna...
Ya.....eh...nak cuba buat lah.....
kena blend dulu ke?.....

Teknologi pemerosesan makanan begitu canggih memungkinkan bahan mentah diolah menjadi makanan, percaya atau tidak........nangka juga boleh dijadikan keropok.....
Acik ernah pernah makan?......

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Buah nangka ni antara buah tmptn yg plg sy suka. Masa kecik2 dulu, rebus biji nangka...lps tu mkn.... Sungguh sedap...lemak berkrim, disukai oleh saya..hehe.. Nangka madu ni klon mastura ke? Sy dpt info nangka madu adalah klon nangka yg diberi nama mastura.

zul permatang badak berkata...

Adry......
Nangka madu memang dikaitkan dengan Mastura.Ada seorang Prof membuat pengkajian khusus untuk nangka dan menamakan mastura......

adry...yang paling best nangka bubur....isi memang lembik ..nak makan pun susah....

muaz_kkgp berkata...

nangka madu...sedap,akan saya tanam sepokok di belakang rumah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...