IKUT MENGIKUTI

Jumaat, 15 Julai 2011

BACANG

Bacang tapi dalam loghat Kelantan disebut Macang. Bagi penulis buah bacang sedap dimakan ketika putik walau pun masam tapi bila dah digaul dengan ikan yang dipanggang tawar, kelapa,bawang dan juga sedikit cili............ringkasnya buat kerabu. Memang tak pernah berbaki,jika kehabisan nasi masih tersenyum kerana berpeluang untuk meratah.

Mengupas kulit bacang memang penulis malas. Memotang buah bacang pun kena ada caranya,tidak boleh memotong sesuka hati, hirisan secara songsang menjadikan buah bacang berserabai dan tidak cantik untuk dihidang.

Dalam sebiji buah bacang ada satu bahagian yang paling sedap...........cuba teka dibahagian yang mana? selalunya jika menungggu ibu menghiris buah bacang penulis berebut dengan adik2 yang lain minta didahulukan.............Masih penulis ingat ibu menyebut.....Ha ....dah siap kupas, siapa nak .....KEPALA DUSUN.....
Atas,bawah, tepi,kiri atau kanan..............cuba teka..............bahagian yang mana kepala dusun......

20 ulasan:

nyanyisunyi berkata...

buah ni kalau sebiji pun dah satu rumah baunya...sy pun suka sgt..buat sambal bacang lagi sedap...

tp bahagian mana yg paling sedap tk pulak sy tahu..yg saya tahu semua sedap..:)

zul permatang badak berkata...

Nyanyisunyi...
bahagian tu kurang berserabut,lembut dan menjadi kebanggaan ....bila ada diantara kami berjaya memujuk ibu........
untuk berlaku adil ibu bahagikan dua bahagian........

sayangsayangibu berkata...

hari ni sya di kampung masak ikan keli salai campur bacang
baru hari ni dengar kepala dusun

KELI OH KELI berkata...

buat sambal bacang sedap ni............yummy!!1

zul permatang badak berkata...

sayangsayang ibu,
keli salai, itu yang sedap....

kepala dusun.......tuan empunya dusun......jadi tuan berhak makan dulu.....makan yang elok2.....he...he..

zul permatang badak berkata...

keli oh keli
sambal.....oo...suka makan sambal keli ni,......
best.....keli goreng bercili......

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu..,
Buah mace br luruh ko di Pehe? Kat sini dh hbis musim..lo ni buah mokte dok tgh meroh.. Haha..palo dusun...maso kecik2 mmg jd rebutan kami adik beradik.. Bila ada 4 org kita blh blh kpd empat bhgn.. Ada 2 org, belah 2 je. Part palo dusun yg plg manis pd buah mace. Nk saya jwb bhgn mana kepala dusun tu? Rasanya baik beri pd org yg blm tau istilah ni..hehe..

zul permatang badak berkata...

Adry,
Sayo meme toksir royat.....sayo sajo nok surut adry jawab....Hey..sapa sari-too-much sayo tunggu adry masuk komen.......
comel-comel kito wi koere lain jawab...

kalu dio betul2 oghe kelate dia tahu.....sbb palo dusun meme manis dan lembut....dio tok serabut...dgn urat bacang....

demo duk diam deh.....
gi mano habih gu-gu kelate ni....senyap tuuupah.....

kpah k-poh berkata...

ambo tok tahu mano palo dusun...ambo orghe London..!!! heee...Tapi..kalu maso kecik dulu..kalu koyok buoh ni..ambo nok hok kak butir dio tu..mek tok kikih abih la buoh tu..tingga hok tepi2 kiri kane..

Ida Zuraida berkata...

tentu ler bhgn bawah yg paling lembut n manis! hehehe.. zul! tolong pos 4,5 bijik kt i.. bole? kt kg i skrg ni da pupus buah ni.. hehe

hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock berkata...

bau2 bacang...lm xmkn buah nim...

al-lavendari berkata...

satu entri yang informatif dan mengembalikan nostalgia.

terima kasih kerana sudi follow. saya dah follow balik.

dulu pernah saya buat satu entri ttg bacang tapi dari perspektif yang berlainan. kalau sudi jengahlah kat alamat di bawah.


http://al-lavendari.blogspot.com/2010/06/kenapalah-buah-ni-mahal-sangat.html

zul permatang badak berkata...

kpah-kpoh...
berehi butir macang deh...jago2 kalu hok buruk ado ulat......kumbang buah..eee...gerun..

zul permatang badak berkata...

Hatiku baik..
bau2 bacang....saudara2 jauh....
bau2 durian....saudara dekat kut...he...he...

zul permatang badak berkata...

ida zuraida...
betul.....yg bahagian bawah orang panggil KEPALA DUSUN.....manis lembut dan tidak berurat....he...pakai terjah ya....atau ada org kelate royat...

4/5/biji....pos kat sana....musim dah habis....tapi tahun depan kalau berbuah.....kena tanya pokok, nak berbuah lagi ke...tak.....

tapi buah ni manis....kencing manis nanti....Doc...marah...jaga kesihatan laaa.....

zul permatang badak berkata...

al-lavendari..
ya....saya akan ke web....tu.....
saya pun sering juga singgah...DI...Al-lavendari.....ramai juga kawan2 blogger komen disana.......bertukar pandangan serta pendapat.....

selamat menulis....slmt menyambut bulan Ramadhan yg bakal tiba......

Melati Qistyna's Mummy berkata...

walau ada yg dah jawab betul, kita nak gak teka...hehehe. paling sedap, bhgn paling bawah :P

zul permatang badak berkata...

Melati Qistyna's Mummy..
Ya....betul, bahagian bawah..orang tua,panggil KEPALA DUSUN......arwah nenek cakap, mu semuo kalu berebut aku tak hiris bacang ni.......

ha...padan muka.....ada ya merajuk....

kpah k-poh berkata...

Pok cik Zul...Kepala tuuu..bukan kat atas ke??? mcm mana pulak jadi kat bawah?? hahhaaaa...

zul permatang badak berkata...

kpah kpoh..
palo dio buleh pusing2.....sebab sedap dan manis....budok2 berebut tu......
kalu macang tu ..saya koyok sediri.......palo dusun tu.....soheh hok sayo.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...