IKUT MENGIKUTI

Ahad, 10 Julai 2011

PADI

Sukar untuk melihat pokok padi,apatah lagi jika kita tinggal dikawasan bandar.Anak-anak hanya mengenali nasi tanpa mereka sedari beras yang ditanak saban hari bermula dari padi yang bertangkai keemasan nun jauh disawah. Ronda-ronda diladang kepunyaan seorang kawan penulis menemui padi yang telah ditabur dikawasan berair. Penulis hanya tersenyum setelah dipelawa untuk membawa pulang anak padi yang telah dicabut dari tapak semaian. Ambillah......
nanti balik kamu boleh mencedung, atau menanam terus jika ada kawasan yang sesuai.

Bagi penulis kawasan yang sesuai adalah dibelakang rumah, ia itu kawasan kumbahan atau dalam loghat kelantan, dalam car. Car adalah air lebihan basuhan pinggan/mangkuk atau apa saja kotoran yang dialir berpunca dari singki.
Tanpa pembajaan pokok padi hidup subur.....berbunga, mengeluarkan buah dan mula menguning.....
Kita tidak ambil pusing tentang padi tapi bila hari mula meninggi , ada sesuatu yang belum kita bereskan, iaitu makan................kita menjadi gagah dan kuat dengan memakan butiran kecil ini.......
ia itu padi.....................

13 ulasan:

ibuintan berkata...

saya suka bau padi

anak2 skrang sudah tiada pengalaman indah di sepanjang musim padi

zul permatang badak berkata...

ibu intan...
tanam padi pun dah guna jentera.....
saat2 indah bermain seruling padi...tak akan dirasai oleh anak2 kini...

sayangsayangibu berkata...

masa kekecik tinggal dengan arwah atuk dan uwan
sya pernah menyibuk2 menyemai padi
seronoknya...
anak anak sya pun sebut pokok beras
nasib baik ada lagi pokok padi si negara kita ni, boleh jugak anak anak kenal.

zul permatang badak berkata...

sayangsayangibu...
sama, mamang sama.....anak saya pun tak kenal padi.....

segengam padi yg saya tanam ni, mereka tak sempat tengok, ialah sbb mereka tinggal di asrama.....

hanya saya yg duk belek2.....dan membelai-belai......betapa bernilainya padi........mmenyempurnakan kehidupan kita setiap hari.........

KELI OH KELI berkata...

ya...ikut resmi padi...makin tua makin menunduk...

- Z - berkata...

as salam

xpernah pegang pokok padi hehe

Adry@Daun berkata...

As Salam cikgu,
Patut la sy tgk pkk padi dlm foto ni mcm lain je gayanya..tak nmpk mcm kat bendang.. Rupanya bendang padi mini yg cikgu buat. Ok, pkk padi dh bbuah...yg jd psoalan skrg ialah, isinya menjadi atau tidak.. Kalau mjadi itu bagus..jgn hampa jadinya. Anak kecil sy kiranya btuan krn dia masih blh melihat pkk padi dan bendang padi yg meluas di sini. Ada jg masanya sy bw mkn angin mlalui bts2 padi.. Sy suka aroma bendang padi yg tsendiri dn nostalgik.. Kdg2 blh hidu bau memerang.... Dulu sy ska mancing ikan2 dicelah2 pkk padi...haruan..keli..puyu..patong.. Bw blik, siang sndiri dn bg kat mak..goreng kunyit....sedap tak terkata... Ayah mertua sy skrg msih kuat mengusahakn bendang padi 2 kali setahun.. Dlm foto bndang padi sblm ni adlh antara milik dia.

Adry@Daun berkata...

Masa kecil, sy biasa tahan lukah dan blh buat 'jut' utk menangkap ikn. Jut ini dibuat drp anyaman pkk ribu-ribu. Arwah aah yg ajrkn cara mbuat jut ni. Smua itu tinggal kenangan.. Serunai drp batang padi pn sy dh tak ingt cr nk buatnya..

zul permatang badak berkata...

keli oh keli....
kalau ada bendang....eh rasa2nya nak buat padi, seronok berkubang dalam sawah....tapi pantaskah kita,berpanas diterik mentari......
sehari dua mungkin boleh.......

zul permatang badak berkata...

Z,...
Boleh........ronda2 jumpa sawah, boleh ya pegang.......tapi pokok padi ni miang sikit.........kalau tak biasa memang tak selesa......

zul permatang badak berkata...

Adry....
ikan darat dibaruh padi.....memang rasanya manis......tidak berbau selut, mungkin makanannya dari sumber perbagai benda, seperti bunga padi, belalang, ulat2 padi.....

tapi adry......banyak kenangan.....ikan puyu butir nangka, ikan keli lembut, ikan limbat,belalang peroh.....pok sudu senung......ibu sibbo.....kalau lah ada mesin meneroka ruang masa lalu..........
tentu kita boleh kembali merasainya.......

hani@debumelukut berkata...

salam, lama tak singgah sini.
bukan hanya anak2, saya pun tak pernah tengok pakok padi secara dekat.
pernah baca dalam blog seorang kawan yg panggil pokok padi sebagai pokok beras...betul lah tu.

zul permatang badak berkata...

Puan Hani,
samalah saya pun kadang2 lupa umtuk singgah dblog puan hani......ada juga saya singah tapi tidak berkesempatan untuk meninggalkan komen........

lucu...kan, pagi petang kita makan tapi, setelah menjalani proses pindah bentuk,nama pun bertukar...padi,beras,nasi..........sehingga dalam periuk,esokkan pun ditukar lagi.......nasi dingin......dpanaskan...nasi perangat.............

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...