IKUT MENGIKUTI

Khamis, 21 Julai 2011

DAUN PANDAN

Sengaja penulis tanam pokok pandan ni dalam pasu ....nak tahu kenapa?.....Senang untuk dialih-alihkan. Ada ketikanya perlu berada dimuka pintu kawasan dapur......senang untuk memetik diwaktu malam. Kitapun tidaklah risau meredah semak.....risau jika terpijak binatang berbisa.......
Daun pandan banyak gunanya seperti wangian untuk nasi lemak,pelbagai jenis pengat juga menambah harum minuman sirap serta pewarna untuk cendol.

Bagi penulis biarlah pokok2 keperluan untuk masakan seperti cili,limau purut,kesum.halia.kunyit,lengkuas ditanam didalam pasu dan diletakkan hampir dengan pintu dapur......
Bila malam hari penulis tidak dikerah..........bersusah payah dengan lampu suluh meredah semak......mengomel dengan sinyamuk.........

12 ulasan:

Melati Qistyna's Mummy berkata...

salam....

kita pon ade tanam kt pasu, walau tinggal kt umah tiang seribu :)
tp xde la sebesar tu... hehehe

abah khalisha berkata...

abah br tanam pokok pandan ni kt umah dlm pasu juga pasal tinggal kt rumah apartment..pkok pandan tu pun nek gayat.hehehe

Adry@Daun berkata...

Pkk pandan ni sng utk hidup tp binatang ternakan jika bkeliaran mmg cukup pantang tgk pkk pandan ni. Hbis dimesinnya hingga tinggal batang..

sayangsayangibu berkata...

cadang nak tanam pokok pandan jugak
tp tak pernah hidup bila menanam kenapa ye? kalau pun hidup halusssss...........je

nyanyisunyi berkata...

Daun Pandan jauh ke tengah
gunung daik bercabang tiga
hancur badan dikandung tanah
budi yang baik dikenang juga.

zul permatang badak berkata...

Melati qistyna mummy..
tak apa...kecil tak apa...janji mengeluarkan daun.....pandan ni mudah beranak pinak...

zul permatang badak berkata...

abah khalisa..
tanam..jagn tak tanam....selain kita guna.....cantik juga wat hiasan...yg penting minat.....

zul permatang badak berkata...

adry...
itu yg jiran2 malas nak tanam....kambing kalau dia kikis....tinggal akar je...

nak tanam kena wat pagar....kena keluar modal...

zul permatang badak berkata...

sayang2ibu...
pandam gemarkan kaw berair....dan suasana yg sejuk......kalau boleh letak pokok pandan yg telah ditanam dlm pasu,dibawah pokok pisang....kena panas pun...sikit2 je...

zul permatang badak berkata...

nyanyisunyi....
awak ingat lagi....pantun lama2.......
tu....pantun masa sekolah tu....
tak lapuk kan.....

saya kdang2.......lupa...

KELI OH KELI berkata...

idea yg baik...bila dah tanam dalam pasu,nk amek waktu bila pun senang...x la kena redah semak dan gelap waktu malam..

zul permatang badak berkata...

keli ok keli......
ooo lama tak....komen sini....keli sibuk ke?
saya ada bela ikan keli,dlm tangki air....huh dah 2 tahun.....besar oooo,......
air tangki tu......saya wat siram pokok....huh subur...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...