IKUT MENGIKUTI

Isnin, 18 Julai 2011

KESUM

Pokok kesum ini terbiar,diselaputi pokok selaput tunggul. Penulis tiada masa untuk membersihkannya. Tanpa penjagaan yang rapi pokok kesum hidup subur dikawasan berair atau lebih tepat lagi ditepi kumbahan. Ada selera ke nak makan ,terbayang air basuhan pakaian mengandungi pelbagai kotoran.

Begitulah pokok kesum, campak saja dikawasan berair, lahirlah mata tunas lalu beranak pinak,mengusai kumbahan tapi ruang yang sejuk itu juga digemari oleh pesaing lain ia itu pokok selaput tunggul.
Cuba lari dari kerakusan orang lain,penulis alihkan pokok kesum kedalam bekas simpanan ikan terpakai, tengok hanya beberapa hari pokok kesum mula menampakkan kesesuaian. Berada ditempat baru tanpa diganggu,hanya sekali sekala jari penulis membelai ketika menyiram air najis ayam. Tahi ayam... eh busuk, taklah...... Baja tahi ayam proses, tak berbau pun......

Kalau tinggal dirumah flat atau taman perumahan yang mana kawasan untuk bercucuk tanam terhad, tak jadi masaalah.....pergilah kutip kotak simpanan ikan terpakai yang telah dibuang tu......jom tanam daun kesum.

Kalau masak tempoyak ikan patin.....haaa....penting daun kesum ni.........
kalau beli ...50 sen satu ikat..........
kita jimat 50 sen....o.k......

10 ulasan:

Melati Qistyna's Mummy berkata...

suka sgt dgn bau daun kesum ni, kalau masak asam pedas, wajib letak, kalau letak serai x sedap....

kalau tanam dlm pasu x berapa nak hidup yer, kt polisterin ni gak ke yg subur?

zul permatang badak berkata...

Melati qistyna'mummy.
ada lagi yang sangat sedap....gulai lemak kuning ikan darat puyu/ikan haruan.....isi daum kesum, wangi je....
Daun kesum juga boleh menghilang hanyir ikan.......

Tanam dlm polisterin sesuai sbb kaw luas....serta berair/lembab.....tebuk satu lubang sebesar lidi....supaya air tidak bertakung.......
selamat mencuba.........

sayangsayangibu berkata...

bau daun kesum sedap, tp tak hidup pulak bila di tanam
mana nak hidup kan? kalau tak rajin menyiram ;p

zul permatang badak berkata...

sayang-sayangibu....
diawal penyemaian letak polisterin ditempat teduh,dibawah teduhan pokok pisang, kalau panas pun taklah kuat sangat.....ataupun dikaki lima rumah.

bila akar dah memutih,ada pucuk baru,perlahah-lahan alih ketempat yang panas sedikit, tapi jangan lupa siram pagi dan petang....
pastikan tanah sentiasa lembah,berair.....tapi kalau air bertakung tak sesuai sbb pokok akan jadi reput.....

ditepi kumbahan sesuai sbb akar masih berpijak pada daratan, manakala sebahagian lagi sekalisekali disingahi air........

pokok bila dah terlalu lama akan mati, jadi patah-patahkan lah agar terbit tunas baru........

laskar pelangi berkata...

best bau daun kesum nie kan ;)

zul permatang badak berkata...

laskar pelangi,
rasa pedas2 gitu....hiris makan ngan laksam......
laksa
pun boleh.....

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Kat sini, kesum dipanggil cenohom.. Masa mula2 duk sini, wife saya ada suruh ambik daun cenohom utk buh dlm kuah laksa.. saya terpinga2 sbb x tau apa benda cenohom tu.. Rupa2nya pkk kesum.. Daun kesum(sekali dgn btg) jd kmestian utk kuah laksa utara dan msti ada dlm mskn asam pedas.. Saya suka mkn daun kesum...

zul permatang badak berkata...

adry....
ooo panggilan berbeza...cenohom,disebutnya.....
kawin org utara ....laksa pun utara, laksa pinang...
sedap juga........kita pun pandai buat.......belajor....he...he...

ibuintan berkata...

suka baunya... wajib ada kalau masak asam pedas

zul permatang badak berkata...

ibuintan...
wajib tanam.....tak yah beli....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...