IKUT MENGIKUTI

Ahad, 19 Jun 2011

ALATAN PERTANIAN

Memang lama penulis tidak melihat alatan menuai padi ini.
Jika disuruh untuk menunjukkan cara menuai dengan menggunakan alat yang dipanggil dalam loghat kelantan TAT'MEE......ni penulis mungkin terkial-kial serta kekok untuk memegangnya.

Tat'mee..........ringkasan untuk sebutan KETAMI......alatan mengetam padi/memotong tangkai padi......atau sebutan yang sesuai menuai padi cara tradisional mengingatkan penulis pada arwah ibu dan bapa yang begitu gigih mengusahakan sawah.

Sewaktu kecil penulis berkejaran bersama adik beradik yang lain menyusuri batas sawah,bila kepenatan kami merehatkan diri dibangsal dan cuba untuk bermain-main dengan tat'mee namun arwah bapa melarang dikhuatiri boleh mencederakan jari kami.

Tat'mee pisau untuk memotong tangkai padi....tinggal kenangan dan penulis sehingga kini pun tidak tahu cara menggunakannya............perlukah penulis belajar?

6 ulasan:

Acik Erna berkata...

dulu2 acik pernah jugak guna alat ni..cuma tak boleh la laju macam arwah mak..

zul permatang badak berkata...

Acik Erna..
pandai juga Acik guna.....saya lansung terkial kial tak tau arah mana jari nak letak....dulu ada juga simpan alat ni tapi hilang entah dimana........

eh biasa mengetam padi..? ada sawah yaa..?.

muaz_kkgp berkata...

pernah tengok alat ni tapi lain sikit bentuknya,panggil ketam padi.
arwah tok punya...buat dari kayu,matanya dari pisau lipat(10 sen)

zul permatang badak berkata...

muaz...
ya..diperbuat dari kayu....
arwah bapa pun buat sendiri.....

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Secara jujurnya saya tak pernah gna alatan tradisional tp biasa tgk di muzium. Masa kanak2 dulu, saya tlg datuk dan arwah nenek mengetam padi..alat yg digunakn adalah 'ketam padi'. Alat ini dibuat drp besi berbentuk spt sabit tp matanya bergerigi dn hulu pemegang dibuat drp kayu bbentuk silinder. Cikgu tahu tak alatan yg dipanggil 'kree' di Kelate?

zul permatang badak berkata...

Adry..
ooo tu pisau untuk memotong padi.....yg matanya bergerigi...dimana padi dituai sehingga paras bawah kemudian melakukan proses memukul....gi mukul padi...
saya pernah juga mukul padi ni.....tapi main2 je.....

saya pun lupa sebutannya....cuma..tak silap ..mereka sebut Sadat.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...